اعلان

اعلان
الأربعاء، 26 فبراير، 2014

Stela of King Shamshi-Adad V, مسلة شمشي أدد الخامس


شيدت و نصبت هذه المسلة في مدينة النمرود (كالخو القديمة, العاصمة الأشورية) من قبل الملك الآشوري شمشي أدد الخامس . وهي تصور الملك يصلي أمام الرموز الآلهية . يظهر الملك و هو يمد يده اليمنى الى الامام مع السبابة الممدودة ، كما لو أنه قد طرق أصبعه للتو. في الادبيات الأشورية تعتبر هذه الحركة نموذجية من الاحترام و الدعاء تجاه الآلهة. الرموز الالهية ( من أعلى إلى أسفل ) ترمز لآشور ، شمش ، سين ، أدد ، و عشتار. الملك يرتدي قلادة من الصليب المالطي الكبير على صدره كرمز بديل للأله شمش ، إله الشمس والعدالة.

تصوير الملك في المسلة يعتبر غير اعتيادي ، حيث تظهر لحيته في نمط قديم غريب، وتم كتابة النص المسماري في أسلوب نصي قديم مصطنع. كان شمشي أدد حريصا جدا على التأكيد على شرعيته حكمه لأنه اضطر للقتال من أجل العرش ضد التمرد الذي كان يقوده شقيقه الاكبر .

من النمرود (كالخو القديمة) ، العصر الآشوري الحديث ، 824-811 قبل الميلاد، بلاد ما بين النهرين ، العراق.. يعرض ألبومي هذا 11 صوره من المسلة من مختلف الجوانب. المتحف البريطاني ، لندن، الدكتور أسامة محمد أمين
_________________________________________

This stela was erected in the capital city of Kalhu (modern Nimrud) by the Assyrian king Shamshi-Adad V (reigned 824-811 BC). It depicts the king, before the symbols of his principal gods. He extends his right hand, with the forefinger outstretched, as if he has just snapped his fingers. This is the typical Assyrian gesture of respect and supplication towards the gods. The gods could be worshipped in symbolic form and here represent (from top to bottom) the gods Ashur, Shamash, Sin, Adad, and Ishtar. The king wears a large Maltese cross on his chest as an alternative symbol of Shamash, god of the sun and justice.

The image is unusual, as the king wears his beard in a strange archaic style, and the cuneiform text is written in an artificial antique script. Shamshi-Adad was keen to stress his legitimacy because he had been forced to fight for the throne against a rebellion, probably led by his elder brother.

From Nimrud (ancient Kalhu), northern Iraq, neo-Assyrian era, 824-811 BC, Mesopotamia, Iraq. Thanks to my Nikon D90 camera. My album displays 11 pictures of the stela in various aspects. The British Museum, London, January 29, 2014.

Dr. Osama Shukir Muhammed Amin FACP, FRCPGlasg











المصدر صفحة اهل الجنوب السومريون
اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي

اخر التدوينات